Activitats

1. Influència de l’àrab en la cultura espanyola

L'entrada musulmana a la Península Ibèrica va començar al segle VIII. Aquesta conquesta va influir en la nostra cultura actual a través de la llengua, l’arquitectura, literatura i l’art. De l’arquitectura d’origen musulmà podem trobar la Mesquita de Còrdova i l’Alhambra de Granada. Si parlem de la llengua, podem trobar moltes paraules amb origen àrab com per exemple albercoc o alcohol. La majoria d’aquestes paraules comencen per AL.

Identifica i subratlla les paraules de procedència àrab en aquestes frases. Llavors, a partir de l’enllaç a la pàgina web que trobaràs al final de l’activitat, corregeix-te tu mateix l’activitat buscant a la llista les paraules que has subratllat:

1. El meu oncle, sempre que pot, demana préssec amb almívar de postres.

2. L’arròs és un aliment bàsic dins la dieta Mediterrània.

3. La mare va vessar el gerro d’aigua per damunt de la catifa.

4. Va escollir l’opció d’anar caminant a casa a l’atzar.

5. Es va tapar la cara amb una màscara de pallasso.

6. El meu gos s’ha adormit damunt el matalàs del meu germà.

7. La Carla era massa petita per portar la síndria tota sola.

8. La sorra és marró i el sucre blanc.

9. Cada dia al matí bec un suc de taronja amb torrades.

10. L’alcalde de la meva ciutat és un home alt i ben plantat. 


Corregeix-te tu mateix l'activitat! http://catralan.blogspot.com/2008/11/paraules-de-origen-rab.html


---------------------------------------------------------------------------------
2. Descobrim les olors!


Rabat, com la resta de ciutats del Nord del Marroc, es caracteritza per les seves olors exòtiques, que t'endinsen en un mar de sensacions.
Les espècies són un element clau d'aquesta regió, els seus habitants les utilitzen per cuinar una infinitat de plats, dolços i salats, i com a medicina en altres ocasions. Per exemple fan servir el comí per calmar els dolors estomacals en cas de vòmits i diarrees. aquestes espècies es poden comprar en els zocos, els mercats a l'aire lliure que ofereixen els comerciants d'aquesta regió en les seves ciutats.
Les espècies més comuns són: el curri, la cúrcuma, el comí, el safrà, el sèsam, la canyella, els pebres (blanc, vermell i verd) i el jengibre.


1ª part:
Cada un de vosaltres heu de portar a classe una espècies diferent. Aquestes espècies les podeu trobar en els supermercats, en els mercats municipals o en establiments d’origen marroquí (carnisseries halal). Una vegada a classe les heu de posar en potes i classificar-les.
No passa res si es repeteixen algunes espècies, ja que encara que sigui la mateixa pot tenir característiques diferents.
2ª part:
Heu d’olorar, tastar i tocar les diferents espècies per tal d’identificar quina és quina i les seves característiques: olor, gust i textura. Podeu veure una mica d’aigua entre espècie i espècie, ja que us anirà millor per discriminar les característiques.
3ª part:
La meitat de la classe us heu de tapar els ulls i la resta de companys us aniran oferint les espècies per separat per tal de descobrir de quina es tracta en cada moment. Després canviareu, els que han servit les espècies es tapen els ulls i els altres serveixen.
4ª part:
A Rabat hi ha una espècia que es diu Les quaranta espècies del Marroc, es tracta d’una barreja d’un munt d’espècies que serveix per cuinar sobretot el peix.
Vosaltres podeu fer el mateix, barrejeu les espècies que heu portat per veure com queda i si és bona.
5ª part:
Feu una reflexió individual i després exposeu-la conjuntament amb la resta dels companys. Podeu seguir les preguntes següents:
-          Quines olors m’han agradat més?
-          He sapigut diferenciar les espècies?
-          Als carrers dels zocos se senten les olors de les espècies. La classe, ara també fa olor a les espècies que hem portat?
-          M’agradaria menjar algun plat cuinat amb espècies?


---------------------------------------------------------------------------------
3. Aprendre amb els contes
Els contes populars ens permeten imaginar, somiar, aprendre i viatjar; conèixer nous indrets i cultures diferents a la nostra; per això us proposem aquesta activitat.


Per fer-la, us haureu d’agrupar en grups de 4 o 5 persones. És necessari que us poseu d’acord entre tots, perquè cada grup haurà d’escollir un conte tradicional diferent, a més, heu de tenir en compte que en el que trieu hi hagi tants personatges com membres sou en el grup, perquè després l'haureu de representar.
A continuació teniu una llista de contes tradicionals d’arreu del món, us proposem que n'escolliu un:
- En patufet (Catalunya)
- Rínxols d’or ( Gran Bretanya)
- La senyora número 3 (Xina)
- El Gran arbre (Tibet)
- Hansel i Gretel (Alemanya)
- El naixement dels cavalls marins (Filipines)

Per saber de què tracten els contes, us pot servir d’ajuda visitar la pàgina web http://www.super3.cat/unamadecontes/  on els trobareu explicats, aquests i molts més.

Quan tingueu escollit el conte, el que haureu de fer és modificar-lo, tot adaptant-lo al món àrab. És a dir, haureu de canviar els personatges, els costums, el paisatge… per tal de convertir-lo en un conte del Marroc. Per poder-ho fer, haureu de llegir amb atenció l’apartat de "com és" i "de què vivim" perquè així us informareu bé sobre quins podran ser els personatges de la història, com seran, quin és el lloc on passarà l’acció… 
Per últim, haureu de fer una breu representació del conte que hagueu creat a la resta de la classe. Al final, també podeu fer una reflexió conjunta amb tots els companys sobre el resultat final, justificant què heu canviat del conte tradicional que havieu escollit. Són molt diferents els contes originals i els finals? 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Fem de periodistes. Que vols conèixer?

L’entrevista és una tècnica que fan servir els periodistes per recullir informació sobre un tema concret. A partir d’aquesta activitat podrem viure el que se sent fent una entrevista.
Heu de llegir individualment i atentament els continguts del bloc. Pots anotar aquelles idees que t’agradaria conèixer més,  idees que tu coneixes o punts del text que no entenguis.
Feu grups de 4 o 5 persones i poseu en comú les idees què heu anotat, seleccioneu totes aquelles que siguin interessants, les que seleccioneu seran les que guiaran l’entrevista.
Segueix aquests consells per seguir  les parts principals del procés de l’entrevista:   

·        Preparació. És allò que heu de fer abans de realitzar l'entrevista:
  • Escollir l’entrevistat: Ha de ser una persona d'origen marroquí adulta, el pare o mare de un amic  teu, un amic del teus pares, algú que coneixes...
  • Elaboració del qüestionari: preparar les preguntes pensant amb la persona que entrevistareu (quants anys té, de què treballa, etc.). Recordeu que hi ha d’haver ordre. 
  • Concertar el dia i l'hora que fareu l'entrevista.
·     Realització. Vosaltres sou els guies ja que n'heu seguint les preguntes que heu elaborat. És important saludar, presentar-se i acomiadar-se correctament. S'ha de gravar amb una càmera de fotos o de vídeo, ja que posteriorment l'haureu de passar a l'ordinador i editar. També podeu fer fotos i escriure-la.

     Passar l’entrevista a l'ordinador. Heu de fer una selecció de la informació que heu extret per destacar aquells punts més interessants que heu decidit amb el grup.
    La podeu editar en format vídeo amb el programa que us podeu descarregar en el següent enllaç: 
      http://windows-movie-maker.softonic.com/
O en format revista amb el programa que us podeu descarregar en el següent enllaç: 
http://microsoft-office-publisher.softonic.com/

·       Entrega del resultat. Les vostres entrevistes seran publicades en aquest bloc. Per això heu d'enviar els vostres documents en el correu rabat.marroc@gmail.com

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada