L'entrada musulmana a la
Península Ibèrica va començar al segle VIII. Aquesta conquesta va influir en la
nostra cultura actual a través de la llengua, l’arquitectura, literatura i
l’art. De l’arquitectura d’origen musulmà podem trobar la Mesquita de Còrdova i
l’Alhambra de Granada. Si parlem de la llengua, podem trobar moltes paraules amb
origen àrab com per exemple albercoc o alcohol. La majoria d’aquestes paraules
comencen per AL.
Identifica i subratlla les paraules de procedència àrab en aquestes
frases. Llavors, a partir de l’enllaç a la pàgina web que trobaràs al final de
l’activitat, corregeix-te tu mateix l’activitat buscant a la llista les
paraules que has subratllat:
1. El meu oncle, sempre que pot,
demana préssec amb almívar de postres.
2. L’arròs és un aliment
bàsic dins la dieta Mediterrània.
3. La mare va vessar el gerro
d’aigua per damunt de la catifa.
4. Va escollir l’opció d’anar
caminant a casa a l’atzar.
5. Es va tapar la cara amb una màscara
de pallasso.
6. El meu gos s’ha adormit damunt
el matalàs del meu germà.
7. La Carla era massa petita per
portar la síndria tota sola.
8. La sorra és marró i el sucre
blanc.
9. Cada dia al matí bec un suc de
taronja amb torrades.
10. L’alcalde de la meva
ciutat és un home alt i ben plantat.
Corregeix-te tu mateix l'activitat! http://catralan.blogspot.com/2008/11/paraules-de-origen-rab.html
---------------------------------------------------------------------------------
2. Descobrim les olors!
Rabat, com la resta de ciutats del Nord del Marroc, es caracteritza per les seves olors exòtiques, que t'endinsen en un mar de sensacions.
Les espècies són un element clau d'aquesta regió, els seus habitants les utilitzen per cuinar una infinitat de plats, dolços i salats, i com a medicina en altres ocasions. Per exemple fan servir el comí per calmar els dolors estomacals en cas de vòmits i diarrees. aquestes espècies es poden comprar en els zocos, els mercats a l'aire lliure que ofereixen els comerciants d'aquesta regió en les seves ciutats.
Les espècies més comuns són: el curri, la cúrcuma, el comí, el safrà, el sèsam, la canyella, els pebres (blanc, vermell i verd) i el jengibre.
---------------------------------------------------------------------------------
3. Aprendre amb els contes
Els contes populars ens permeten imaginar, somiar, aprendre i viatjar; conèixer nous indrets i cultures diferents a la nostra; per això us proposem aquesta activitat.
Corregeix-te tu mateix l'activitat! http://catralan.blogspot.com/2008/11/paraules-de-origen-rab.html
---------------------------------------------------------------------------------
2. Descobrim les olors!
Rabat, com la resta de ciutats del Nord del Marroc, es caracteritza per les seves olors exòtiques, que t'endinsen en un mar de sensacions.
Les espècies són un element clau d'aquesta regió, els seus habitants les utilitzen per cuinar una infinitat de plats, dolços i salats, i com a medicina en altres ocasions. Per exemple fan servir el comí per calmar els dolors estomacals en cas de vòmits i diarrees. aquestes espècies es poden comprar en els zocos, els mercats a l'aire lliure que ofereixen els comerciants d'aquesta regió en les seves ciutats.
Les espècies més comuns són: el curri, la cúrcuma, el comí, el safrà, el sèsam, la canyella, els pebres (blanc, vermell i verd) i el jengibre.
1ª part:
Cada un de vosaltres heu de portar a
classe una espècies diferent. Aquestes espècies les podeu trobar en els
supermercats, en els mercats municipals o en establiments d’origen marroquí
(carnisseries halal). Una vegada a classe les heu de posar en potes i
classificar-les.
No passa res si es repeteixen algunes
espècies, ja que encara que sigui la mateixa pot tenir característiques
diferents.
2ª part:
Heu d’olorar, tastar i tocar les diferents
espècies per tal d’identificar quina és quina i les seves característiques:
olor, gust i textura. Podeu veure una mica d’aigua entre espècie i espècie, ja
que us anirà millor per discriminar les característiques.
3ª part:
La meitat de la classe us heu de tapar els
ulls i la resta de companys us aniran oferint les espècies per separat per tal
de descobrir de quina es tracta en cada moment. Després canviareu, els que han
servit les espècies es tapen els ulls i els altres serveixen.
4ª
part:
A
Rabat hi ha una espècia que es diu Les
quaranta espècies del Marroc, es tracta d’una barreja d’un munt d’espècies
que serveix per cuinar sobretot el peix.
Vosaltres
podeu fer el mateix, barrejeu les espècies que heu portat per veure com queda i
si és bona.
5ª
part:
Feu
una reflexió individual i després exposeu-la conjuntament amb la resta dels
companys. Podeu seguir les preguntes següents:
-
Quines olors m’han agradat més?
-
He sapigut diferenciar les espècies?
-
Als carrers dels zocos se senten les olors de
les espècies. La classe, ara també fa olor a les espècies que hem portat?
-
M’agradaria menjar algun plat cuinat amb espècies?
---------------------------------------------------------------------------------
3. Aprendre amb els contes
Els contes populars ens permeten imaginar, somiar, aprendre i viatjar; conèixer nous indrets i cultures diferents a la nostra; per això us proposem aquesta activitat.
Per fer-la, us haureu d’agrupar en grups de 4 o 5 persones. És necessari que us
poseu d’acord entre tots, perquè cada grup haurà d’escollir un conte
tradicional diferent, a més, heu de tenir en compte que en el que trieu hi hagi
tants personatges com membres sou en el grup, perquè després l'haureu de representar.
A continuació
teniu una llista de contes tradicionals d’arreu del món, us proposem que n'escolliu un:
- En patufet (Catalunya)
- Rínxols d’or (
Gran Bretanya)
- La senyora número
3 (Xina)
- El Gran arbre
(Tibet)
- Hansel i Gretel
(Alemanya)
- El naixement
dels cavalls marins (Filipines)
Per saber de què
tracten els contes, us pot servir d’ajuda visitar la pàgina web http://www.super3.cat/unamadecontes/
on els trobareu explicats, aquests i molts més.
Quan tingueu escollit el conte, el que haureu de fer és modificar-lo, tot adaptant-lo al món àrab. És a dir,
haureu de canviar els personatges, els costums, el paisatge… per tal de
convertir-lo en un conte del Marroc. Per poder-ho fer, haureu de llegir amb
atenció l’apartat de "com és" i "de què vivim" perquè així us informareu bé sobre
quins podran ser els personatges de la història, com seran, quin és el lloc on passarà l’acció…
Per últim, haureu
de fer una breu representació del conte que hagueu creat a la resta de la classe. Al final, també podeu fer una reflexió conjunta amb tots els companys sobre el resultat final, justificant què heu canviat del conte tradicional que havieu escollit. Són molt diferents els contes originals i els finals?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Fem de periodistes. Que vols conèixer?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Fem de periodistes. Que vols conèixer?
L’entrevista és una tècnica que fan servir els periodistes per recullir informació sobre un tema concret. A partir d’aquesta activitat podrem viure el
que se sent fent una entrevista.
Heu de llegir individualment i atentament els continguts del bloc. Pots anotar
aquelles idees que t’agradaria conèixer més,
idees que tu coneixes o punts del text que no entenguis.
Feu grups de 4 o 5 persones i poseu en comú les idees què heu anotat,
seleccioneu totes aquelles que siguin interessants, les que seleccioneu seran
les que guiaran l’entrevista.
Segueix aquests consells per seguir
les parts principals del procés de l’entrevista:
·
Preparació. És allò que heu de fer abans de realitzar l'entrevista:
- Escollir l’entrevistat: Ha de ser una persona d'origen marroquí adulta, el pare o mare de un amic teu, un amic del teus pares, algú que coneixes...
- Elaboració del qüestionari: preparar les preguntes pensant amb la persona que entrevistareu (quants anys té, de què treballa, etc.). Recordeu que hi ha d’haver ordre.
- Concertar el dia i l'hora que fareu l'entrevista.
· Realització. Vosaltres sou els guies ja que n'heu seguint les preguntes que heu elaborat. És important saludar, presentar-se i acomiadar-se correctament. S'ha de gravar amb una càmera de fotos o de vídeo, ja que posteriorment l'haureu de passar a l'ordinador i editar. També podeu fer fotos i escriure-la.
Passar l’entrevista a l'ordinador. Heu de fer una
selecció de la informació que heu extret per destacar aquells punts més
interessants que heu decidit amb el grup.
La podeu editar en format vídeo amb el programa que us podeu descarregar en el següent enllaç:
http://windows-movie-maker.softonic.com/
La podeu editar en format vídeo amb el programa que us podeu descarregar en el següent enllaç:
http://windows-movie-maker.softonic.com/
O en format revista amb el programa que us podeu descarregar en el següent enllaç:
http://microsoft-office-publisher.softonic.com/
http://microsoft-office-publisher.softonic.com/
· Entrega del resultat. Les vostres entrevistes seran publicades en aquest bloc. Per això heu d'enviar els vostres documents en el correu rabat.marroc@gmail.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada